Založ si blog

Roxette ako na dlani

Mal som v rukách niekoľko kompilačných albumov skupiny Roxette. Nikdy som však nebol spokojný, s neustále som “hundral“ nad tým, čo všetko by na poriadnej výberovke kapely, ktorá je na scéne niekoľko desiatok rokov malo byť. Som si samozrejme vedomý faktu, že piesne a samotné albumy podliehajú autorským právam Dokonca som sa zmieril aj s faktom, že na výberovkách, vždy bude niečo chýbať.  Ku cti im našťastie slúži, že takmer vždy obsahujú niekoľko nových skladieb. Inak by sme ich s najväčšou pravdepodobnosťou nekupovali.

Nedávno som narazil na ďalšiu výberovku švédskej skupiny Roxette s názvom The Roxbox!: A Collection of Roxette’s Greatest Songs (2015) Na štyroch diskoch nájdete chronologicky zoradenú, takmer celú tvorbu tejto hudobnej skupiny.

(Rád by som, ale dodal, že sa v tomto prípade jedná o skrátenú verziu vydania Roxbox (Roxette 86-06). Tá okrem štyroch cd s najväčšími hitmi, obsahuje aj obojstranné DVD, na ktorom okrem MTV Unplugged  koncertu zo štokholmskej Cirkus arény z roku 1993, nájdete aj všetky dovtedajšie klipy skupiny. Ja som si v tomto prípade vystačil s All Videos Ever Made & More – The Complete Collection 1987-2001.

Ešte dodám, že set Roxbox (Roxette 86-06), bol vytvorený pri príležitosti dvadsiateho výročia od vydania debutového štúdiového albumu Roxette Pearls of Passion).

Vrátim sa k spomínanej, skrátenej verzii. Potešilo ma že disky sú uložené v pevnom, plastovom obale. Ani booklet netreba pracne dolovať z vnútra obalu. Je po ruke, hneď po jeho otvorení. Prehľadný booklet, poskytne aj občasnému poslucháčovi, dobrý prehľad o tvorbe skupiny Roxette.

My, ktorí sme na ich hudbe vyrástli sa s najväčšou pravdepodobnosťou nevyhneme spomienkam. Nielen fotografie nás vrátia do čias magnetofónových kaziet, plagátov vycapených po stenách a rodičov, ktorí nad naším “hudobným vkusom“ neraz krútili hlavami.

Samotný set tvorí 78 piesní na štyroch kompaktných diskoch. Keďže som spomínal chronologicky zoradenú, takmer celú tvorbu kapely. Je na mieste, začať  piesňami z ich debutového albumu Pearls of Passion (31.10.1986). Päť skladieb z neho pokrýva úvodnú časť výberovky  The Roxbox! (Môj slangový výraz pre tento komplet) Ide samozrejme. o kľúčové skladby z tohto albumu.

Ja sám som začal vnímať Roxette, po vydaní albumu Look Sharp (24.10.1988). Nebojím sa povedať, že skutočná popularita dua Roxette prišla až s ich druhým albumom. Okrem množstva iných, získali aj ocenenie za najlepší švédsky album.

Zrejme aj preto jej tvorcovia výberovky venovali sedem, podľa mňa šťastných zvukových stôp. Skôr než prejdem k tretiemu albumu, spomeniem songy z filmov, ktoré  na tejto výberovke nemôžu chýbať.

Jedná sa o piesne k filmom Pretty WomanSuper Mario Bros. It Must Have Been Love (2.12.1987) a Ulmost Unreal (10.5.1993).

Joyride (28.3.1991). Názov albumu bol inšpirovaný rozhovorom v časopise s Paulom McCartneym, v ktorom opísal písanie piesní s Johnom Lennonom. A keďže onedlho uplynie neuveriteľných 30 rokov od jeho vydania. Ja osobne by som pri tejto príležitosti uvítal reedíciu pôvodného albumu, plus bonusové cd s demo nahrávkami všetkých piesní z tohto albumu. Vydavatelia určite niečo v súvislosti s týmto albumom vymyslia. Ako chlapec som dokázal, presedieť pri MTV celé hodiny. Len preto, aby som videl klip k piesni s autíčkom (Joyride).

A to ho spočiatku odmietali vysielať. Obsahoval vraj návod, ako kradnúť autá. Za zmienku stojí aj fakt, že skupina odolala tlaku vydavateľa, album nahrala vo Švédsku. (Vydavateľ požadoval, aby album nahrali v USA s americkými hudobníkmi a producentom. Nakoniec ho ale produkovali, spoločne s klávesákom skupiny Clarenceom   Öfwermanom.

Mesiac po jeho vydaní sa z neho, len vo Švédsku predalo viac ako dva milióny kópií. Na výber najväčších hitov skupiny Roxette sa z neho dostalo, až deväť  skladieb.

Album Tourism (28.8.1992), ma priznám sa mierne vyviedol z mieri, Môže zato jeho koncept. Aj,  keď s odstupom času musím pochváliť jeho tvorcov za originálny nápad. Podobne ladený album, som v tých časoch nikde nezachytil. Hoci obsahoval aj silné veci (How Do You Do!, Queen of Rain, Fingertips,  Silver Blue, Come Back (Before You Leave), The Rain).

Toľko slávy, ako predchodca zďaleka nezožal. Z tohto pohľadu mu sedem miest na tejto výberovke, bohato postačuje. (Ja by som k nim v pohode pridal aj pieseň Fingertips. Myslím si totiž, že by tam pekne zapadla). Ja som mal album Tourism vo formáte poľskej dvojkazety, ktorú mi požičal bratranec. (V dnešnej dobe, niečo nepredstaviteľné).

Každopádne, svoje miesto v diskografii skupiny Roxette má. Návrat k osvedčenému, však po necelých dvoch rokoch hlási album Crash! Boom! Bang! (9.4.1994).

Škoda, že tvorcovia kompletu The Roxbox, naň nezaradili aj singel Fireworks. V tomto prípade, totiž ide o jednu z top skladieb celého albumu Na výberovkách, ale bude vždy niečo chýbať. Jednoducho sa s tým treba zmieriť. Šesť zvukových stôp v rámci celého boxu, albumu Crash! Boom! Bang! určite neublížilo.

Po piatich radových albumoch, tu máme konečne bestofku  Don’t Bore Us – Get to the Chorus! Roxette’s Greatest Hits (30.10.1995). Pri výberovkách dnes už platí, to čo som spomenul na začiatku. Mám na mysli pravidlo pridania, niekoľkých nových piesní. Inak tomu nie je ani v prípade tejto bestofky. Obsahuje celkom štyri, dovtedy nevydané skladby,

Tie samozrejme nechýbajú, ani na The Roxbox komplete. Komplet obsahuje aj pätnásť piesní zo šiestich výberových albumov. (Diskografia skupiny Roxette, obsahuje celkom deväť výberových albumov). Dodnes v podstate neviem, kam zaradiť album Rarities (10.2.1995), Hoci sa všade o ňom píše, ako o kompilácii. Nie som si istý, či je tomu naozaj tak.

Ide tu totiž o akýsi zhluk demo, remixov a živých nahrávok, The Roxbox, obsahuje jednu pieseň z tohto počinu. Najviac priestoru, venovali tvorcovia kompilácie albumu Have a Nice Day (22.2.1999). Album nielenže skupine priniesol víťazstvo na World Sure 2000 Awards n kategórii Najpredávanejší škandinávsky umelec-skupina.

Pieseň  Wish I Could Fly, bola v tom čase najhranejšou skladbou európskych rádií. Asi aj preto mu tvorcovia kompletu, venovali až desať priečok.

S príchodom nového tisícročia, prišli nové hudobné trendy. Ja som bol samozrejme zvedavý na to, čo v tomto smere prinesie nový album skupiny Roxette.

(Po singli Stars som sa začal obávať elektronizácie ich hudobného štýlu. Už by to neboli Roxette, na ktorých sme vyrastali v 90. rokoch).

S príchodom nového tisícročia, prišiel ich siedmy album s názvom Room Service (2.4.2001). Našťastie sa príliš neodklonili od svojho, pôvodného hudobného. Album bol, síce niektorými recenzentmi hodnotený, ako ich najslabší počin. Myslím si, že svoj singlový potenciál určite má. Ak už nebol, kladne hodnotený z pohľadu hudby.

Rozhodne mu nemožno uprieť status albumu s najdrahším klipom v dejinách skupiny Roxette (The Centre of The Heart). Onedlho uplynie 20 rokov od vydania tohto albumu. Uvidíme, čo nám vydavatelia pri tejto príležitosti ponúknu. Na Roxboxe, je z neho celkom päť skladieb.

O takmer desať rokov neskôr,  vychádza album Charm School  (2.2.2011). V tomto prípade ma potešila, regionálna a Deluxe veria týchto albumov. (Ide o dvojdiskové verzie albumu, s množstvom  a demo a živých nahrávok). Tri skladby z neho sa nachádzajú aj na výberovke The Roxbox!

Desaťročný odstup medzi oboma albumami. Bol v histórii skupiny, predovšetkým o niekoľkých kompiláciách. Vyšlo ich dokopy päť. A to nepočítam DVD a CD boxy, ktoré vyšli do roku 2011.

(All Videos Ever Made & More – The Complete Collection 1987-2001, Ballad & Pop Hits – The Complete Video Collection, Roxbox (Roxette 86-06).

Posledným počinom skupiny Roxette, ktorý pokrýva komplet The Roxbox! Je album Travelling (23.3.2012). Recenzenti ho opisujú, ako Tourism číslo 2. Ja s tým pochopiteľne súhlasím.

Namiesto neho, by som radšej videl koncertné 2CD. Niečo podobné, ako bol koncert zo štokholmskej Cirkus arény. Alebo aj niečo iné, trebárs v symfonickom prevedení.

Jedná skladba, preto na bestofku z neho v pohode stačí. Komplet štyroch diskom, obsahuje aj niekoľko piesní, ktoré sa objavili, ako bonusy na remastrovaných albumoch v roku 2009.

Spomínal som, že tvorcovia nezaradili single Fingertips a Fireworks, Mne tu však k dokonalosti tejto výberovky, chýba ešte Un Dia Sin Ti, Baladas en Espaňol (21.10.1996).

Či tu bude 78, alebo 81 skladieb, Je v už v podstate jedno. Ak, ale nechcete kupovať všetky albumy, výberovky a single skupiny Roxette. Siahnite s kľudným svedomím, po tomto boxe.

Na prvý pohľad, síce môže pôsobiť zdĺhavo. Zvlášť, ak po ňom siahnu mladšie ročníky. Ale je tam všetko, a nemusíte už od nich kupovať nič. Pokiaľ nie ste fanúšikovia, samozrejme.

Presný názov tejto kompilácie je The Roxbox!: A Collection of Roxette’s Greatest Songs (6.2.2015).

Zostavili ju Per Gessle, Marie Fredriksson, Kjell Andersson a Johan Olesson.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svety Katky Knechtovej

12.08.2021

Už pieseň Fea dávala tušiť, že sa pravdepodobne čoskoro na pultoch objaví nový album. Omyl, pretože táto skladba vyšla, ako bonus na albume Premeny, pred takmer piatimi rokmi. Nejde ani tak o radový album, ako skôr o kolekciu prearanžovaných vecí. Keďže Fea v tom čase doslova valcovala slovenské rádia, prečo ju na album opätovne nezaradiť. Fea je pesnička o láske z [...]

Zabudnutý debut Jany Kirschner

26.02.2021

Mnohí za jej prvotinu, bez rozmýšľania označia album v Cudzom meste (1999). V podstate sa tomu, ani veľmi nečudujem. Veď, práve piesne Modrá, V cudzom meste, či Žienka domáca. Dostali Janu Kirschner do širokého povedomia poslucháčov. Ale čo tak My Name Is Noname, Raj-aj-aj-aj-aj, Na Na Na? Alebo, ak by sme zašli hlbšie do histórie. Matne sa niektorým z nás, v mysliach [...]

Oravská kapela prvýkrát na vinyle

06.07.2020

Stručne, jasne, výstižne. Takto som zhodnotil, prvý dojem z obalu debutového albumu Fragments dolnokubínskej štvorice The Rising Sign. Informácie o albume, netreba pracne dolovať z vyčačkaného bookletu. Nájdeme ich spolu s piesňami na zadnej strane albumu. Akonáhle som album vybral z ochranného obalu a otvoril ho. Všimol som si desať textov, rozmiestnených po vnútorných [...]

Peniaze, euro, kufrík

Rakúski colníci našli na letisku vo Viedni v batožine 700-tisíc eur

28.04.2024 21:39

Rakúski colníci objavili 700 000 eur v hotovosti v batožine na letisku vo Viedni, ktorá patrila dvom bratrancom cestujúcim do Istanbulu.

oheň, kozub, kachle, plameň

Kysucký hotel Marlene horel, požiar strechy už lokalizovali

28.04.2024 19:09

Strechu hotela v Oščadnici zasiahol v nedeľu popoludní požiar, rozšíril sa aj do jeho podkrovných priestorov a ubytovacej časti.

Russia Lenin Death Anniversary

Ruskí komunisti zúria. Tvrdia, že Putinov obľúbený filozof bol silný zástanca fašizmu

28.04.2024 17:00

Komunisti žiadajú prokuratúru, aby posúdila tvorbu filozofa Ivana Iľjina. Riaditeľ školy, ktorú po ňom pomenovali, vidí v pozadí sprisahanie Západu.

spišiak

Ďalšia nehoda politika, Spišiak narazil do plota: Oslepilo ma slnko, vysypali sa na mňa papieriky

28.04.2024 16:54

Poslanec Progresívneho Slovenska Jaroslav Spišiak mal dopravnú nehodu, narazil do plota.

Boris Hrudál

borishrudal@gmail.com Music and wind have something share. They´re invisible

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 68894x
Priemerná čítanosť článkov: 3281x

Autor blogu

Kategórie