Založ si blog

Zabudnutý debut Jany Kirschner

Mnohí za jej prvotinu, bez rozmýšľania označia album v Cudzom meste (1999). V podstate sa tomu, ani veľmi nečudujem. Veď, práve piesne Modrá, V cudzom meste, či Žienka domáca. Dostali Janu Kirschner do širokého povedomia poslucháčov.

Ale čo tak My Name Is Noname, Raj-aj-aj-aj-aj, Na Na Na? Alebo, ak by sme zašli hlbšie do histórie. Matne sa niektorým z nás, v mysliach vynorí pieseň Neplač. Ešte stále nič? Nevadí. Prvý album Jany Kirschner tu každopádne bol. Vyšiel v máji v roku  1997, volá sa Jana KIRSCHNER, a má modro-biely obal.

Mnohým už možno svitlo, že niečo takéto tu bolo. (Pieseň Nwplač sa však na ňom nenachádza). Na tento album som prvýkrát narazil v jednej z bratislavských predajní s hudbou Pri prehrabávaní sa v cédečkách, som si všimol zaujímavý obal.

Ešte v podstate neznámej speváčky. A hoci rádiá hrali singel My Name Is Noname, pomerne často. Povedal som si, že asi pôjde iba o jednorázovú záležitosť.

(V 90. rokoch, boli jednorázové albumy u niektorých, slovenských interpretov bežné). Cédečko som vrátil naspäť do regálu. Už ani neviem, čo som si namiesto neho kúpil. Ale obal sa mi páčil. Ján Kukučka a Anna Kovačovičová ho vymysleli dokonale.

Nie som veľkým zástancom coververzií na albumoch. Ale, Balada o poľných vtákoch ma v tomto prípade neiritovala. S odstupom času si dokonca myslím, že na debut začínajúcej Martinčanky celkom pekne zapadla.

Album pesničkoví potenciál, rozhodne má, V piesni Fatamorgána, je v pozadí počuť hlas Andreja Šebana. Ten zložil hudbu k piatim piesňam. O hudbu k ostatným pesničkám sa postarali J.Červenák, J. Šebo, Z. Csókás, M. Žbirka a K. Borík

Na albume sa nachádza celkom jedenásť skladieb. Autorsky sa na ňom podieľala aj samotná speváčka. O čom svedči až polovica textov.

Zvyšné texty na album dodali Daniel Mikletič, Peter Uličný a Juraj Žák Tu sa zrazu dostávame k personálnemu obsadeniu samotného albumu.

Okrem Andreja Šebana sa na prvotine Jany Kirschner podieľali aj Marcel Buntaj, Ján Došek, Martin Gašpar, Ivan Minárik a Jozef Šebo (Vtedajší manažér Jany Kirschner).

Pekná zostava, hneď na prvom albume. Keď som spomínal pesničkoví potenciál albumu. Rád by som spomenul aj piesne Nebeský Privát, Dieťa Mesiaca, Sky Is Blue, Stráž ma. Nie je mojim cieľom, opisovať jednotlivé piesne. Aj, keď by si to tento album zaslúžil. Zaslúžil by si však aj zmŕtvychvstanie, v podobe jeho reedície.

Aby sa k nemu pohodlne dostali všetci, ktorým chyba v zbierke. A nemuseli ho kupovať za premrštené ceny od chamtivých kšeftárov, s tvrdením „ Ani na Discogse nie je.“

Reedícia by potešila aj nás, ktorí ho máme v značne opotrebovanom stave. Slovenské albumy 90. rokov znejú dobre aj po rokoch.

Čoho dôkazom je aj debutový album Jany Kurschner. A hoci zaň získala  cenu Hudobnej akadémie v kategórii Objav roka.

Nehovoriac o tom, že kritikom sa z neho najviac páčili piesne Raj a Sky Is Blue.

Ostal tak trochu zabudnutý. A to oslávi, čo nevidieť 25. narodeniny. Ak by sa na ňom, ako bonus vyskytla aj pieseň Neplač. Rozhodne by jeho prípadnej reedícii neublížila.

 

 

 

 

Svety Katky Knechtovej

12.08.2021

Už pieseň Fea dávala tušiť, že sa pravdepodobne čoskoro na pultoch objaví nový album. Omyl, pretože táto skladba vyšla, ako bonus na albume Premeny, pred takmer piatimi rokmi. Nejde ani tak o radový album, ako skôr o kolekciu prearanžovaných vecí. Keďže Fea v tom čase doslova valcovala slovenské rádia, prečo ju na album opätovne nezaradiť. Fea je pesnička o láske z [...]

Roxette ako na dlani

22.02.2021

Mal som v rukách niekoľko kompilačných albumov skupiny Roxette. Nikdy som však nebol spokojný, s neustále som “hundral“ nad tým, čo všetko by na poriadnej výberovke kapely, ktorá je na scéne niekoľko desiatok rokov malo byť. Som si samozrejme vedomý faktu, že piesne a samotné albumy podliehajú autorským právam Dokonca som sa zmieril aj s faktom, že na výberovkách, [...]

Oravská kapela prvýkrát na vinyle

06.07.2020

Stručne, jasne, výstižne. Takto som zhodnotil, prvý dojem z obalu debutového albumu Fragments dolnokubínskej štvorice The Rising Sign. Informácie o albume, netreba pracne dolovať z vyčačkaného bookletu. Nájdeme ich spolu s piesňami na zadnej strane albumu. Akonáhle som album vybral z ochranného obalu a otvoril ho. Všimol som si desať textov, rozmiestnených po vnútorných [...]

Peniaze, euro, kufrík

Rakúski colníci našli na letisku vo Viedni v batožine 700-tisíc eur

28.04.2024 21:39

Rakúski colníci objavili 700 000 eur v hotovosti v batožine na letisku vo Viedni, ktorá patrila dvom bratrancom cestujúcim do Istanbulu.

oheň, kozub, kachle, plameň

Kysucký hotel Marlene horel, požiar strechy už lokalizovali

28.04.2024 19:09

Strechu hotela v Oščadnici zasiahol v nedeľu popoludní požiar, rozšíril sa aj do jeho podkrovných priestorov a ubytovacej časti.

Russia Lenin Death Anniversary

Ruskí komunisti zúria. Tvrdia, že Putinov obľúbený filozof bol silný zástanca fašizmu

28.04.2024 17:00

Komunisti žiadajú prokuratúru, aby posúdila tvorbu filozofa Ivana Iľjina. Riaditeľ školy, ktorú po ňom pomenovali, vidí v pozadí sprisahanie Západu.

spišiak

Ďalšia nehoda politika, Spišiak narazil do plota: Oslepilo ma slnko, vysypali sa na mňa papieriky

28.04.2024 16:54

Poslanec Progresívneho Slovenska Jaroslav Spišiak mal dopravnú nehodu, narazil do plota.

Boris Hrudál

borishrudal@gmail.com Music and wind have something share. They´re invisible

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 68891x
Priemerná čítanosť článkov: 3281x

Autor blogu

Kategórie