Založ si blog

Ploštín Punk – Nás čaká Hollywood, prachy a sláva (1995)

Je dobré, že sú albumy, ktoré pretrvávajú. Nezadupali ich, zmeny hudobných štýlov ( V tomto prípade dancefloor), finančné krízy, či iné výstrelky dnešnej doby.

Mal som 15.keď mi kamarát priniesol nahratú, magnetofónovú s prvým albumom skupiny Ploštín Punk. „ Sú z Liptovského Mikuláša, a sú dobrí,“ povedal mi kamoš. Kazetu si vraj môžem nechať, dokedy chcem. Mal som ju u seba asi mesiac.

Doma bolo muziky kopec, no a na nejaký Ploštín Punk som, ani nepomyslel. Bolo to pre mňa niečo neznáme. Nakoniec som i ich presa len pustil. Lebo už som nemal, čo počúvať.Akonáhle som ich dopočúval.

Napadlo mi, že ľudia potrebujú počuť hudobné nástroje a texty, ktorým rozumejú, Už pravdepodobne mali po krk, umelého zvuku počítačov a nezrozumiteľnej angličtiny, ktorú v tých časoch na Slovensku predvádzali niektoré tanečné zoskupenia.

Po rokoch a nespočetnom množstve vypočutí. Si dovolím povedať, že úspech albumu Nás čaká Hollywood je práve v tom, že chlapi netlačili na pílu.

To sa samozrejme týka celej tvorby punkáčov z Ploštína. Z ich prvotiny sa však stala, aj vďaka light prístupu kultová záležitosť. Veď bez (Aranky Španielky), by sme si koncert skupiny Ploštín Punk, už ani nevedeli predstaviť.

Nezriedka sa stane, že na koncerte zaznie táto pieseň aj niekoľkokrát. (Táto pieseň sa neskôr objavila aj na ich treťom albume Nákup mesiaca pod názvom Aranka (Arakain) Španielka. V rockovej úprave s českým spevákom Petrom Kolářom).

Medzi tzv. ďalšie piliere albumu Nás čaká Hollywood, patria aj piesne (Šu-šu-šu), (Bárbí), či titulná pieseň albumu (Nás čaká Hollywood). „Nás čaká Hollywood, herečky blondíny, budú nám kupovať trojité zmrzliny.“  Autorom drvivej väčšiny textov a hudby na tomto albume je Ján Dzúr. V troch prípadoch sa o spoluautorstvo podelil s kapelníkom a spevákom Jožkom Fašánkom, no a v ďalších troch prípadoch, mu so spoluautorstvom piesní pomohol klávesák Alino Rak.

Album vyšiel 8.apríla v roku 1995 vo vydavateľstve Musica, čiže päť dní po mojich pätnástych narodeninách. Kamarát mi ho požičal, niekedy v lete. Až teraz som si uvedomil, že som mal doma novinkovú, lokálnu záležitosť. Nech mi je dodatočne odpustené.

V predošlých článkoch som niekoľkokrát spomínal remixy, kľúčových skladieb albumov z rokov minulých. V mnohých prípadoch pôsobili rušivo, ba až deštrukčne.

V prípade Ploštín Punku mi to, tak neprišlo a prijal som to bez problémov. Reedícia albumu, totiž obsahuje štyri bonusové skladby. Discoverzie troch vyššie uvedených skladieb, v tomto prípade dolní (Totalita jednej ženy). Chlapci si rapovým spôsobom, vtipne spolu s duom Carnevall podali témou manželstva.

V prípade skupiny Ploštín Punk nejde o nič výnimočné. Vedia si urobiť srandu v podstate z čohokoľvek. Aj zo seba samých.

„ Noci so šelmami sú veľmi nebezpečné, chytíte choroby čo môžu trvať večne, napríklad čo ja viem, povedzme sennú nádchu a ani pánbožko vás nedá do poriadku.“ O niečom podobnom spievali v jednej zo svojich piesní na druhom albume aj Kopytovci. Borci z Ploštín Punku, aj túto otázku  poňali veselo. (Noci so šelmami).

Pohľad na obal albumu hovorí, že z kapely medzičasom, síce odišli Peter Bernadič a Ján Kubíček, no pribudli rovnako dobrí muzikanti Jano Hrdko, Tomáš Mastiš a Palino Rak. Autorom fotografie obalu je Tibor Borský. Protiklady sa zjavne pritiahli v texte piesne s poradovým číslom dvanásť (Zhoreli sme ako drúky). Ako inak, vtipne.

Ženský hlas v tejto piesní patrí herečke a speváčke Brogite Szelidovej. Okrem nej sa na debute skupiny Ploštín Punk v úlohe hostí predstavili aj vokálistky Soňa Pražmáryová, Martina Mikušovská, bubeník Martin Uherčík a sólový spevák Martin Hanus. Album v jednotlivých piesňach, postupne zachytáva vývoj bežného človeka. Od detstva až po dospelosť a partnerské vzťahy.

Túto vývojovú etapu, odštartuje skladba (Nie som Jurij Gagarin). „Nie je Jurij Gagarin šoféruje mašinu, lány švábky okolo kopírujú krajinu, kilometer ta a späť polia ďalej nevedú, traktoristom on sa stal večná smola pre vedu.“

Bolo by veselé sledovať chlapcov, zavretých niekde v laboratóriu v bielych plášťoch. A možno by sme sa dočkali aj nejakého, zaujímavého objavu. Svetová hudba ponúka živý príklad astrofyzika v podobe Briana Maya,  Tak prečo nie Ploštín Punk.

Nedávno som si urobil malý prieskum medzi kamarátmi. Hľadali sme ženské mená v slovenských pesničkách. Bolo jedno, či sa vyskytne v texte, alebo v samotnom názve pesničky. Našli sme ich požehnane.  Album Nás čaká Hollywood ponúka, hneď dve ženské mená v názvoch pesničiek. (Marusja, Malvína). Opäť dve piesne vzťahového charakteru.

Sorry, tri ženské mená. Ako by som mohol zabudnúť na tú, bez ktorej by skupina Ploštín Punk nemohla zísť z pódia.

Producent Peter  “PECI“ Uherčík, zvukár Ivan Minárik a Juraj Štubniak. Tomuto dielku dodali, nielen kultovú, ale dnes už aj zberateľskú hodnotu. A to mal byť Ploštín Punk, len dočasný projekt. Už im to dočasne hrá, takmer desaťročia,

Základ je, netlačiť na pílu, byť ľudský a na nič sa nehrať. Takto by som zhodnotil úspech skupiny Ploštín Punk ja.

Túto veselú patrtičku z Liptova si viem predstaviť aj v niektorom americkom sitkome, ktoré sme pozerali v 90tych rokoch minulého storočia. Dej sa odohráva na cestách po Amerike.  Ani jazyk by nemuseli vedieť.

Stačilo by sa len pozerať, ako chlapci zvládajú cestovanie za svojimi koncertnými povinnosťami. Určite by sme sa dobre nasmiali.

Predstavte si, že zastane autíčko s ich logom niekde v Texase, no a kým vyložia aparatúru. Jano s Jožom, stihnú všetkých naučiť po slovensky. Posledná časť seriálu, by bola o tom, ako dorazili do vysnívaného Hollywoodu, kde ich už čakali herečky, blondíny a trojité zmrzliny.

Reedícia albumu Nás čaká Hollywood obsahuje sedemnásť skladieb, vrátane bonusov.

 

 

 

 

 

Svety Katky Knechtovej

12.08.2021

Už pieseň Fea dávala tušiť, že sa pravdepodobne čoskoro na pultoch objaví nový album. Omyl, pretože táto skladba vyšla, ako bonus na albume Premeny, pred takmer piatimi rokmi. Nejde ani tak o radový album, ako skôr o kolekciu prearanžovaných vecí. Keďže Fea v tom čase doslova valcovala slovenské rádia, prečo ju na album opätovne nezaradiť. Fea je pesnička o láske z [...]

Zabudnutý debut Jany Kirschner

26.02.2021

Mnohí za jej prvotinu, bez rozmýšľania označia album v Cudzom meste (1999). V podstate sa tomu, ani veľmi nečudujem. Veď, práve piesne Modrá, V cudzom meste, či Žienka domáca. Dostali Janu Kirschner do širokého povedomia poslucháčov. Ale čo tak My Name Is Noname, Raj-aj-aj-aj-aj, Na Na Na? Alebo, ak by sme zašli hlbšie do histórie. Matne sa niektorým z nás, v mysliach [...]

Roxette ako na dlani

22.02.2021

Mal som v rukách niekoľko kompilačných albumov skupiny Roxette. Nikdy som však nebol spokojný, s neustále som “hundral“ nad tým, čo všetko by na poriadnej výberovke kapely, ktorá je na scéne niekoľko desiatok rokov malo byť. Som si samozrejme vedomý faktu, že piesne a samotné albumy podliehajú autorským právam Dokonca som sa zmieril aj s faktom, že na výberovkách, [...]

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Ukrajinskí predstavitelia zatiaľ oficiálne nepriznali, že ich krajina dostala strely ATACMS dlhého doletu.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

Boris Hrudál

borishrudal@gmail.com Music and wind have something share. They´re invisible

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 68831x
Priemerná čítanosť článkov: 3278x

Autor blogu

Kategórie