Založ si blog

Lojzo – Opus 1985-1996 (2016)

Nerád, akosi kupujem tzv. výberovky. Nikdy neobsahujú všetko, čo by z môjho pohľadu obsahovať mali. Viem, že pesničky sú záležitosťou autorských práv. Navyše, ak hudobník počas svojej kariéry vystrieda niekoľko vydavateľov. Je to s tvorbou, kvalitnej  výberovky, naozaj ťažké. Preto si radšej kúpim od jedného interpreta, niekedy aj päť albumov.

Dva roky dozadu, sa mi dostala do rúk výberovka skupiny Lojzo (Ľudový orchester jednoduchej zábavy obyvateľstva), s názvom Lojzo: Opus 1985-1996.

Tri cédečka, za prijateľnú cenu ponúkajú peknú porciu muziky. V tomto prípade je to až 51 piesní. Najviac hitov slovenských skupín, ktoré poznáme prevažne z platní. Pochádza z ich prvých, dnes už bohužiaľ nedostupných albumov.

Zaujímalo ma preto, ako je na tom prvý album skupiny Lojzo, čo sa týka tejto kompilácie. Na moje prekvapenie ho tam nájdeme celý. Piesne sú samozrejme v inom poradí. Ale sú tam všetky.

Z druhého albumu My nič, my muzikanti z roku 1987, kedy kapelu doplnil Miroslav Lukáčik – klarinet, saxofón. Sa síce na výberovku, dve skladby nedostali. Ale to vôbec nevadí. Z albumu Ticho po plešine, ktorý vyšiel v roku 1989. Tvorcovia na túto výberovku nezaradili až štyri skladby. Zas len poviem, nevadí.

Do kompletného počtu piesní na tomto albume, síce chýba pätnásť piesní. O Učiteľku chémie a iné, notoricky známe hity neprídete. Albumy My nič, my muzikanti a Ticho po Plešine majú pre mňa, tak trochu zvláštny význam.

Nielen preto, že v druhom prípade Miroslava Lukáčika na chvíľu strieda Marián Jaslovský – flauta, saxofón. Bol to album My nič, my muzikanti, kedy som začal vnímať tvorbu skupiny Lojzo. Prvýkrát som od nich v rukách držal, práve tento album. Pieseň (Ticho po plešine), bola pre zmenu prvá pieseň, na ktorú som videl klip.

Rád by som sa dotkol aj poradia skladieb na výberovke Lojzo: Opus 1985-1996. Každý z trojice diskov uzatvára duet. Prvé dva disky uzatvoria piesne (Že mi je ľúto 1987), (Hurá na paprike 1989), ktoré Marián Kochanský naspieval s Jožom Rážom.

Posledný, tretí duet na tejto Kompilácií (Každý deň budú vraj Vianoce 1991). Marián Kochanský, naspieval spoločne s Mekym Žbirkom na album Lojzo IV, ktorý vyšiel v roku 1991. Z neho sa na výberovku, nedostalo päť piesní. V súvislosti s týmto vydareným dielkom. Ostáva spomenúť už len album Laz Vegaz, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 1996.  Štyri songy z neho na albume, síce chýbajú. Spolu s piesňou (Opravovňa Duší), z albumu Ticho po plešine. Uzatvoria tento komplet, práve piesne z albumu Laz Vegaz. Schválne som, túto výberovku opisoval počtom piesní, ktoré sa na ňu nedostali.

Chvíľu som rozmýšľal aj nad tým, prečo to tam už nadali všetko. (Bolo by fajn, mať prvé albumy pokope). Keď som si ju pustil. Nielenže som, razom prestal uvažovať nad počtom piesní. Ale ani ma nenapadlo, prepínať medzi jednotlivými piesňami, 51 piesní z necelých, piatich albumov skupiny Lojzo. Dalo tejto výberovke všetko, čo výberovka má mať. Po vypočutí si poviete, že takto má vyzerať výberový album kapely. Keď si ho otvoríte. Zistíte, kto všetko sa na jednotlivých pesničkách, okrem kapely podieľal. Jednoduchosť a zrozumiteľné texty, z pera nezabudnuteľného lídra tejto veselej, teplákovej partičky. Nás už takmer štyridsať rokov presviedčajú o tom, že s úsmevom ide život ľahšie. Kompilácia Lojzo: Opus 1985-1996, vyšla 7.11.2016.

 

 

 

 

Svety Katky Knechtovej

12.08.2021

Už pieseň Fea dávala tušiť, že sa pravdepodobne čoskoro na pultoch objaví nový album. Omyl, pretože táto skladba vyšla, ako bonus na albume Premeny, pred takmer piatimi rokmi. Nejde ani tak o radový album, ako skôr o kolekciu prearanžovaných vecí. Keďže Fea v tom čase doslova valcovala slovenské rádia, prečo ju na album opätovne nezaradiť. Fea je pesnička o láske z [...]

Zabudnutý debut Jany Kirschner

26.02.2021

Mnohí za jej prvotinu, bez rozmýšľania označia album v Cudzom meste (1999). V podstate sa tomu, ani veľmi nečudujem. Veď, práve piesne Modrá, V cudzom meste, či Žienka domáca. Dostali Janu Kirschner do širokého povedomia poslucháčov. Ale čo tak My Name Is Noname, Raj-aj-aj-aj-aj, Na Na Na? Alebo, ak by sme zašli hlbšie do histórie. Matne sa niektorým z nás, v mysliach [...]

Roxette ako na dlani

22.02.2021

Mal som v rukách niekoľko kompilačných albumov skupiny Roxette. Nikdy som však nebol spokojný, s neustále som “hundral“ nad tým, čo všetko by na poriadnej výberovke kapely, ktorá je na scéne niekoľko desiatok rokov malo byť. Som si samozrejme vedomý faktu, že piesne a samotné albumy podliehajú autorským právam Dokonca som sa zmieril aj s faktom, že na výberovkách, [...]

vražda, zločin, lúpež, krádež, nôž

Muža z Missouri obvinili z vraždy, ktorá sa stala pred takmer šiestimi desaťročiami

05.05.2024 23:02

Jamesa Barbiera zatkli obvinili z vraždy 18-ročnej Karen Sniderovej v novembri 1966 v okrese Cook v štáte Illinois.

Gabriel Attal / Pcheng Li-jüan / Si Ťin-pching /

Odmena za Taiwan? Si pricestoval na štátnu návštevu Francúzska. Stretne sa s Macronom, budú rokovať aj o Ukrajine

05.05.2024 21:45

To, že si čínsky prezident vybral pre svoju návštevu Francúzsko potvrdzuje postavenie Macrona ako mocenského hráča EÚ.

ťava

V zoo sa narodilo mláďa samičky ťavy dvojhrbej

05.05.2024 21:21

Gravidita ťavy dvojhrbej trvá približne rok a rodí sa väčšinou jedno mláďa.

európsky parlament, peter pellegrini, europarlament

Od EÚ sa izolovať nechceme. Čo teda od nej chceme?

05.05.2024 20:23

Nechceme, aby Slovensko bolo opäť čiernou dierou v srdci Európy. Chýba nám však vízia a stratégia našej hry v EÚ. Čo teda chceme a čo nie? Zapojte sa do novej DEMDIS diskusie!

Boris Hrudál

borishrudal@gmail.com Music and wind have something share. They´re invisible

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 68951x
Priemerná čítanosť článkov: 3283x

Autor blogu

Kategórie