Založ si blog

HEX – ULTRAPOP (1997)

„Sedem nocí sedem dní. Pôjdem tam, kde slnko spí.“ „1, 2, 3 dobrý deň páni rád Vašu dcéru chcem dnes pozvať na večer. S milým úsmevom, žiadne obavy. Vaše dievčatko sa iste pobaví.“ „Zlý motýľ, ten lieta len, keď musí.“ Bol som chlapec, keď tieto pesničky leteli.

Mne však najviac, utkvel v pamäti album Ultrapop. ( Ultrapop je zložený názov dvoch albumov, dvoch svetových kapiel. Album Ultra vydali v roku 1997, Depeche Mode. Deviaty štúdiový album Pop, v tom istom roku vyšiel aj írskej skupine U2)

Skupinu  Hex som začal vážnejšie vnímať, práve s príchodom ich štvrtého radového albumu. V tom čase sa v hitparáde Deka, objavil klip k titulnej skladbe albumu (Vetróň), „Len tak si letím, na chodník padám, akoby náhodou. Poschodia sa menia veľkou rýchlosťou. Míňam okná plné susedov, všetci sú zvedaví. Čakajú, kedy už dopadnem, chcú sa tiež pobaviť. Parara, rara pa pa pa pá.“

Ešte predtým som ich, videl hrať na bratislavskom námestí SNP. Túlal som sa po meste. Z diaľky som počul hudbu. Išiel som za ňou, a čo nevidím Hex.. Predtým som ešte obehal, všetky predajne s cédečkami v centre.

Nikto nepýtal vstupné, tak som ostal. Neviem, či sa vôbec, nejaké vstupné vyberalo. Každopádne koncertík v šestnástich, mi padol dobre. Dovtedy som skupinu Hex poznal, len z klipov v televízii.

Samotný album Ultrapop sa mi dostal do rúk o niečo neskôr. Občas som, zašiel na víkend k bratrancom do Nového Mesta Nad Váhom.

Pri prehrabávaní sa v ich cédečkach som narazil na modrý obal s akousi, oranžovou, pokazenou hviezdou v strede. Otočil som ho, a pod oranžovo-bielym názvom albumu svietil názov už spomínanej piesne Vetróň. Dátovú stopu albumu som, takmer ani nepostrehol a rovno som si ho pustil.

Multimediálna stopa, okrem videa z DK Lúky a kaviarne Korzo. Obsahuje všetky dovtedajšie informácie o skupine Hex. Je to v podstate internetová stránka s fotkami, biografiou, textami a akordami. Druhým, a zároveň posledným klipom z albumu Ultrapop. Je klip k absolútnej hitovke celého albumu Som on (Snežný pluh).

Kto ho vie, koľko ľudí by vzhliadlo tento klip. Ak by boli sociálne siete a podobné vymoženosti, dnešného sveta. Disco guľa v lesnom poraste, v kombinácií s vodou, by v tom čase na Youtube prilákala množstvo zvedavcov. Autorom tohto netradičného klipu je Ďuro Černý.

Text pesničky nemusí sedemnásťročnému chalanovi dávať zmysel. Stačí, keď má dostatočne chytľavý text a melódiu. Áno, mal som sedemnásť, keď Ultrapop vyšiel.

Stačilo, keď sa z rádia ozvalo. Tak toto teda viem. Tak to mám rád, to sa mi páči… Po par sekundách zaznie, to podstatné. „Ja som oheň vietor vzduch. Som ženských duší snežný pluh. Keď kráčam mestom. Všetky dievčatá mi v očiach čítajú. Milé dievča smiem sa spýtať kamže, kamže len. A viete o tom.  V tento nočný čas sú chodci náhodní.“

Viac nám nebolo treba. Nehovoriac o tom, že sa táto pesnička hrala v každom rádiu, niekoľkokrát denne. Vôbec mi to nevadilo, Asi to bolo tým, že chlapci netlačili na pílu. Ako v jednom zo svojich statusov, správne poznamenal Juraj Čurný. Album vyšiel v čase, keď sme na slovenskej hudobnej scéne mali albumy skupín O.B.D, Žena z lesoparku, prvotinu Jany Kirschner, IMT Smile, No Name a mnoho iných albumov.

Členovia dychovej sekcie skupiny O.B.D, saxofonista Richard Šimurka a trubkár Martin Ďurdina sa podieľali aj na albume Ultrapop. Okrem nich, si Hexáci zavolali na pomoc aj vokálistku Janku Čapkovičovú, s ktorou spolupracovali aj na svojom prvom albume. Pomohli aj gitaristi Michal Kovalčík a Andrej Šeban.

Keď som pri počúvaní albumu, hľadal podobnosť s predchádzajúcimi albumami. Našiel som ju v nielen v piesni (Valentín), ale aj v piesňach (Medvedík) a (Dana). Ultrapop je v porovnaní s predošlými albumami, viac melodický. Ja ho nazývam, ľahšie stráviteľným.

Asi to bude aj tým, že som sa v rámci skupiny Hex odrazil, práve od tohto albumu. Na moje prekvapenie na ňom nájdeme slušný počet piesní, ktoré v tom čase preleteli rádiami. Ja sám som ich zachytil päť. Ďalšou z tzv. hitoviek albumu Ultrapop, ktoré prefrčali slovenským éterom bola aj pieseň (Maťo a Linda). „Nie je to celkom normálna láska Maťo je muž, Linda z Marsu kráska. V takom tanieri. Ako dvaja anjeli.“

Pri tejto piesni, si takmer vždy spomeniem na film Spadla z oblakov. Samotný text, tak trochu pojednáva o mimozemskom kamarátstve dvoch ľudí. Pred ňou sa nachádza, pomalšia pieseň (Kým sa obrátiš). Ešte sa na chvíľu vrátim k tzv. hitovkám na albumoch. Ja osobne, nerád používam tento výraz. Aj, keď sa tomu v dnešnom svete , zrejme nevyhneme.

Každému sa s konkrétnym albumom môže spájať, iná pieseň. Mne sa v súvislosti s albumom Uptrapop, automaticky vybaví pieseň (Ciga). Ktorá síce nebola, až tak mediálne prezentovaná. Niet sa čomu čudovať, keďže dobrých skladieb bolo v tom čase naozaj veľa. Za celkovou melodikou albumu, rozhodne nezaostáva. „Skús ísť len tak niekam von, ľahnúť na chrbát do mláky a ciga v ústach slnko nad hlavou, presvitá modrými mračnami. A tupo visí a krúti očami, je biele s veľkými ušami, hej ..“

Menšou, textárskou zmenou albumu Ultrapop. Je pieseň s názvom (96). Text k nej napísal Martin Šebeň. (Davová Psychóza) Všetky ostatné sú z pera gitaristu Fefeho. Pod obalom albumu je podpísaný  fotograf Bobo Boška. Producentsky ho zastrešili: Peter “Ďuďo“ Dudák, Tomáš “YXO“ Dohňanský a zvukový majster Ivan Minárik.. Album Ultrapop vyšiel 26. mája 1997, vo vydavateľstve Bonton. Mástroval ho Ján Došek.

Ešte mím v živej pamäti, ako nás z rádia budila pieseň (Ráno). „Tak si tam tíško sedíme. Pomedzi kvapky hľadíme. Len malý úsmev na perách. Po tme sedíme vo dverách. Aj keď máme iba seba. Nič nás netlačí. Stačí, že ráno ja keď bdiem. Ty stále spíš.“ Keď to nebola táto pieseň. Tak to bola, pre zmenu skupina Vidiek s piesňou. Keď je 7 ráno zapnem rádio.

Autorskú časť albumu uzatvára, pomalá pieseň (Dobré časy). Keď som spomínal ľahkú stráviteľnosť albumu. Mal som na mysli, aj jeho žánrovú pestrosť. Skladby nasledujú v poradí, že sa k ním opätovne vraciate. Ak nejakú z nich, nebodaj preskočíte. Ja sám, ho začínam skladbou číslo 7. Potom si ho pustím, pekne od začiatku.

Bonus (Bioelekrovízia 97), je príjemným, záverečným spestrením celého albumu. Reedícia tohto albumu z roku 2006. Obsahuje, okrem tejto, ďalšie tri bonusové skladby. Vianočný Karol, Slovan a Prečo sa máme rozísť. Vyšla spoločne s albumom Supermarket, ako 2CD.

Pri počúvaní posledných, troch albumov skupiny Hex. Mám pocit, že práve Uptrapop ich opäť naštartoval a právom získal ocenenie Zväzu autorov a interpretov v kategórii Album roka.

 

 

 

Svety Katky Knechtovej

12.08.2021

Už pieseň Fea dávala tušiť, že sa pravdepodobne čoskoro na pultoch objaví nový album. Omyl, pretože táto skladba vyšla, ako bonus na albume Premeny, pred takmer piatimi rokmi. Nejde ani tak o radový album, ako skôr o kolekciu prearanžovaných vecí. Keďže Fea v tom čase doslova valcovala slovenské rádia, prečo ju na album opätovne nezaradiť. Fea je pesnička o láske z [...]

Zabudnutý debut Jany Kirschner

26.02.2021

Mnohí za jej prvotinu, bez rozmýšľania označia album v Cudzom meste (1999). V podstate sa tomu, ani veľmi nečudujem. Veď, práve piesne Modrá, V cudzom meste, či Žienka domáca. Dostali Janu Kirschner do širokého povedomia poslucháčov. Ale čo tak My Name Is Noname, Raj-aj-aj-aj-aj, Na Na Na? Alebo, ak by sme zašli hlbšie do histórie. Matne sa niektorým z nás, v mysliach [...]

Roxette ako na dlani

22.02.2021

Mal som v rukách niekoľko kompilačných albumov skupiny Roxette. Nikdy som však nebol spokojný, s neustále som “hundral“ nad tým, čo všetko by na poriadnej výberovke kapely, ktorá je na scéne niekoľko desiatok rokov malo byť. Som si samozrejme vedomý faktu, že piesne a samotné albumy podliehajú autorským právam Dokonca som sa zmieril aj s faktom, že na výberovkách, [...]

Jekaterina Sobjanukova

Najbohatšia poslankyňa označila nezamestnaných Rusov za červy a rada by ich videla v pracovných táboroch

03.05.2024 08:00

Jelena Sobkaňuková tvrdí, že veľa ľudí nechce robiť. Bola preto zvedavá, čo si myslia ostatní poslanci o táboroch smutne známych zo Stalinovho obdobia.

Európsky parlament / Europarlament /

Opozícia dvakrát prehrala, pred eurovoľbami však Progresívci v prieskumoch dominujú. Zamieša kartami strašenie vojnou a kritika únie?

03.05.2024 06:05

Európske voľby môžu zmeniť politickú mapu v koalícii. Ide o Andreja Danka.

Boris Hrudál

borishrudal@gmail.com Music and wind have something share. They´re invisible

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 68915x
Priemerná čítanosť článkov: 3282x

Autor blogu

Kategórie