Založ si blog

Fontánou pre Zuzanu sme žili

Kedykoľvek si ju pustím. Mám pocit, že pri nahrávaní muselo byť strašne super. Škoda, že sa nedá cestovať v čase. Určite by som sa dal nahovoriť na report z nahrávania hudby k filmu Fontána pre Zuzanu 2. Čo sa týka filmu. Nebolo to na Oscara, ale to, ani nikto od tohto filmu nečakal. Dostali sme, jeden ľahký film, nad ktorým netreba veľmi premýšľať.

Stačí si len sadnúť a pozerať. Rovnaká ľahkosť vychádza aj zo soundtracku k tejto, dnes už kultovej záležitostí. Mal som 12, keď to vyšlo. Spolužiak to mal na kazete.

Dva roky dozadu som sa motal po Tescu, kde som zazrel kartónové verzie, týchto starých albumov. Oči mi, hneď padli na dvojicu, stojacu pred oranžovým kamiónom s hrajúcim medvedíkom v ruke. Najprv som si myslel, že je to DVD. Pozrel som sa na zadnú stranu a išlo do nákupného košíka. Možno si poviete, že kartónová verzia nie je, nič moc.

Ale bol som  za ňu vďačný, keďže som toto cédečko dlho zháňal, a bolo za jedno euro.

Keď to vyšlo prvýkrát, cédečko stálo asi štyristo korún. (Škoda len, že som si nezobral aj Hodinu angličtiny od Elánu. Našťastie som ju neskôr zohnal).

Hit za hitom. Asi takto by som, pri pohľade na zadnú stranu charakterizoval dvojku. Ešte poviem, že na cédečko obsahuje celkom trinásť hitov. Aj, keď treba povedať, že trinástka je remixom otváracej piesne celého soundtracku (Niekto ma musí mať rád).

Kto vie či ma má niekto rád. Možno márne čakám na teba. Ako Pako na doktorát. Niekto ma musí mať rád…). Asi som už spomínal, že v deväťdesiatych rokoch minulého storočia, takmer všetky albumy obsahovali remixy, hlavných skladieb jednotlivých albumov.

Prvé, čo sa mi v súvislosti s týmto albumom vybaví. Je Maigová pasáž, a klavír na začiatku piesne (Mama Kami). „Kým máme mamu Kami. Tak nikdy nie sme sami. Kým máme mamu Kami. Vždy máme máme kam ísť.“ Tú si vo filme zahrala, legendárna Helena Růžičková.

Túto pieseň, by som sa nebál zaradiť do tzv. top trojky skladieb celého albumu.

Za mňa by to ešte boli (Chlap z kríža a Pomník šibnutým), v podaní Szidi Tobias. V podobnom duchu sa nesie aj pieseň (Lovesong). „Strom túži rásť
a rieka tiecť, človek chce lásku nájsť, ak spáchame raz niečo zlé, ona nech súdi nás,
láska nech súdi nás.“ V pohode by som si ju vedel predstaviť, aj na niektorej Haberovej sólovke. Kým sa dostanem, k absolútnemu singlu celého soundtracku. Poviem, že na mňa, mierne rušivo pôsobila pieseň (Teraz alebo nikdy), ktorú na album naspieval Jožo Ráž.

Filanov text je síce dobrý, ale vždy ju akosi pretrpím. Nerád pri počúvaní hudby preskakujem pesničky. Stráca to na atmosfére.

Mimochodom, Boris Filan je autorom všetkých textov na albume. Zadarilo sa, texty sú chytľavé a medzičasom doslova zľudoveli. Pre textára, tá najlepšia vizitka. V médiách v tom čase, frčal klip s Lucii Bílou k piesni (Láska šialená). Tu sa mi vybaví scéna, keď nama Kami pozrie na televízor a ozve sa: Malo o mne vieš, a ona Blbec.

Vo filme zahliadneme aj Jozefa Krajčoviča. Ten je, ako zvukár podpísaný pod celým soundtrackom k filmu Fontána pre Zuzanu 2. „Chcem si ju vybrať sám, musí mi pristáť.
Musí byť nádherná, rýchla a čistá. Na ceste kde len chcem, ona vie, že sa nebojím,
piesňou sa pomodlím, nech dlho nebolí.“ (Posledná jazda). Napadlo mi, že toto CD by mohli, dostávať vodiči kamiónov, za natankované body na našich pumpách.

Nejde tu totiž, ani tak o povolanie samotné, ako skôr o životný (Vtáci sťahovaví)

„My sme vtáci sťahovaví, na ceste nás život baví, bez nej nás nebaví, nebaví. Cesta, noc a v rukách volant, samota je tvrdá škola, diaľka nás vždy vyvolá, vyvolá.“ Ešte nakrátko k Maigovi. Jeho hlas sa objavuje, aj v piesni (Boh vie). V takmer rovnako, pomalom duchu je aj skladba (Odkiaľ a kam).

Celý soundtrack je, ako na hojdačke. Rýchle piesne, striedajú pomalé. Po vypočutí máte pocit, že ešte niečo príde. Aj, keď je už dávno koniec. Skoro by som zabudol na pesničku, ktorá ma, taktiež napadne v súvislosti s kultovou dvojkou.

„To sa na mňa podobá. Začínam vždy celkom odznova (Ooo) Všetko čo som kedy mal. To som stratil, prepil, daroval. To sa na mňa podobá.“ (To sa na mňa podobá).

Vyzdvihol by som aj dobre zvolené poradie pesničiek. Ako som už povedal, zadarilo sa.

Producentský tandem Habera & Patejdl, zvládli toto dielko na jednotku.

Reedícia tohto albumu vyšla v roku 2009. Našiel som aj reedíciu, ako dvojalbum s albumom Team 3. Nenamietal by som, ak by sa tento album, niekedy v blízkej budúcnosti objavil v obchodoch. Aj, ako troj-CD kompiláciu všetkých časti.

 

Svety Katky Knechtovej

12.08.2021

Už pieseň Fea dávala tušiť, že sa pravdepodobne čoskoro na pultoch objaví nový album. Omyl, pretože táto skladba vyšla, ako bonus na albume Premeny, pred takmer piatimi rokmi. Nejde ani tak o radový album, ako skôr o kolekciu prearanžovaných vecí. Keďže Fea v tom čase doslova valcovala slovenské rádia, prečo ju na album opätovne nezaradiť. Fea je pesnička o láske z [...]

Zabudnutý debut Jany Kirschner

26.02.2021

Mnohí za jej prvotinu, bez rozmýšľania označia album v Cudzom meste (1999). V podstate sa tomu, ani veľmi nečudujem. Veď, práve piesne Modrá, V cudzom meste, či Žienka domáca. Dostali Janu Kirschner do širokého povedomia poslucháčov. Ale čo tak My Name Is Noname, Raj-aj-aj-aj-aj, Na Na Na? Alebo, ak by sme zašli hlbšie do histórie. Matne sa niektorým z nás, v mysliach [...]

Roxette ako na dlani

22.02.2021

Mal som v rukách niekoľko kompilačných albumov skupiny Roxette. Nikdy som však nebol spokojný, s neustále som “hundral“ nad tým, čo všetko by na poriadnej výberovke kapely, ktorá je na scéne niekoľko desiatok rokov malo byť. Som si samozrejme vedomý faktu, že piesne a samotné albumy podliehajú autorským právam Dokonca som sa zmieril aj s faktom, že na výberovkách, [...]

Najvyšší správny súd, budova

Opozícia žiada zasadnutie výboru ku kontrole rezortu spravodlivosti na Najvyššom súde

26.04.2024 15:28

Predseda výboru Miroslav Čellár reagoval, že zatiaľ podanie opozičných poslancov neeviduje. Ak ho dostane, výbor zvolá.

Vuong Dinh Hue

Komunista dobrovoľne odstúpil z postu šéfa parlamentu. Hue „porušil stanovy strany“

26.04.2024 15:02

Vuong Dinh Hue je ďalším popredným vietnamským činiteľom, ktorý prišiel o funkciu v rámci prebiehajúcej protikorupčnej kampane.

čaputová

Čaputová sa na záver úradovania v Košiciach stretla s Schusterom

26.04.2024 14:08

Súčasťou jej piatkového programu bola aj diskusia so študentmi žurnalistiky a politológie Filozofickej fakulty Univerzity P. J. Šafárika o význame slobodných médií pre demokraciu.

Fico, Kmec

Peniaze z plánu obnovy môžu byť podľa Fica štartom veľkých modernizačných programov

26.04.2024 13:54

Premiér Robert Fico to uviedol po pracovnom stretnutí s podpredsedom vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti a využívania eurofondov Petrom Kmecom.

Boris Hrudál

borishrudal@gmail.com Music and wind have something share. They´re invisible

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 68867x
Priemerná čítanosť článkov: 3279x

Autor blogu

Kategórie